Thursday, May 14, 2015

PEMBELI (SCAMMER) DARI NIGERIA SEDANG BERLELUASA DI NEGARA KITA - FOCUS : MUDAH.MY

Hai, Topik hari ni nak cerita tentang scammer dari nigeria yang sedang berleluasa sekarang.

Nak dijadikan cerita, saya ada jual Handbeg Swiss Polo di Mudah.my

Esoknya saya terima Sms :

If your Handbeg still available, please email me the detail (owotide10@gmail.com) email only

Ha, saya dapat sms mcm tu dari No Malaysia, tapi orang Nigeria, itu la Bijaknya mereka menipu, macam2 mereka boleh buat, Bukan saya sahaja yang terkena, dah hampir 200 orang dan lebih.

Lepas saya dapat je msj tu saya pon email la kpd dia untuk bagitahu Item masih ada.

Lepas tu dia cakap dia ada dekat luar negara, jadi nak belikan handbeg ni untuk cousin dia kat west africa, dia cakap berapa pon kos shipping dia sanggup tanggung.

Saya pon pergi la laman web pos, saya pon cakap la, kos pos RM145.00, Harga Handbeg RM100.00. so Total RM245.00. Jadi dia setuju, dia mintak no akaun dan dia cakap dia nak transfer. (macam tak logik, dah shipment lagi mahal dari barang pon nak beli ke? setahu sy kat sana handbeg lagi murah)

Lepas 2 jam lepas tu saya terima mail dari BANK SMILE PLC, katanya Mrs Anu already transfer the payment.

Tapi Yang peliknya, Bank ni cakap kena saya bagi consignment Note dulu dan barang sampai baru akan masuk ke akaun saya duit tu. (so buat saya confius, selalunya bukan macam ni) dan salah satu syaratnya sebelum duit masuk ke akaun kita, kita perlu bagitahu income kita berapa dan kerja apa. (ni pon mmg terang2 dia nak ambil data data kita untuk access ke akaun bank kita.

Jadi saya pon Teruskan psiko dia, saya cakap "Sorry, I cannot proceed without any payment"

Lepas tu mungkin dia dah bengang, dia cakap "you go to school or not? Just follow the bank said and you will receive the payment later" 
(lastly dia cakap kalau saya buat cancellation untuk tak pos pada dia, dia akan masukkan saya ke jail)

(geram dalam hati ni tuhan je tahu. lepas tu saya kol Mr. untuk dapatkan pandangan, saya google2, lastly jumpa page ni:  http://yusbundlehouse.blogspot.com/2012/07/scam-mat-nigeriahati2-sumer.html bila saya dah baca semua details dan comment rupa rupanya mereka pon nasib yang sama macam saya. Selamat la belom sempat poskan barang tu.)

Just untuk iktibar semua, Meniaga di Mudah.my pon dah tak secured dah, jadi hati hatilah.

Nama dia : Mrs Anu (Banyak lagi nama yang dia guna, boleh rujuk page link saya bagi tu.)
Email dia : owotide10@gmail.com
No phone : +6012 5436734 (yang pelik kenapa No Malaysia)
Alamat yang suruh dihantar :

Name: evelyn babatunde
No 1 , emidire Street,
Ologuneru Eleyele,
City: Ibadan.
State: Oyo
Country: Nigeria.
Zip Code:23402


untuk lebih info sila ke page ini :
http://yusbundlehouse.blogspot.com/2012/07/scam-mat-nigeriahati2-sumer.html

p/s : Mudah.my tak secured dah :( 

36 comments:

  1. hi, baru semalam saya kena kes mcm nih. kes ni dia ugut jugak, tapi dia ugut katanya interpol involved lepas saya bagitau dia nak cancel deal. boleh percaya ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya itu taktik baru negara luar untuk takutkan kita, jangan percaya itu semua ugutan semata mata.

      Delete
  2. dia sepatutnya interpol cari sbb buat scam tu

    ReplyDelete
  3. baru sat ni ada orang nigeria nak beli laptop. modus yang sama. hati dah tak keruan sbb sanggup dia beli tanpa tawar menawar. bila cek num rupanya dari nigeria. bila google terbaca blog ni. terus block dia kat whatsapp.

    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. okay sama sama. sebaiknya kita sama sama war warkan agar kita semua tak tertipu dengan taktik negara luar

      Delete
  4. saya pon dh terkena...be aware dgn email binaishat@gmail.com..

    +60182099468
    +60182341292

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes me too!!the same email and curse me!!

      Delete
  5. ya sama pun baru kena untuk no 01152251278 email binaishat@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pon kna.. siap nk reprt FBI lagiiii cm kita ni jual pistol..

      Delete
  6. saya pun sama kena dapat 2 kali sms tak sama phone no. kata yg reply me only at email binaishat@gmail.com.saya tak layan dia.suruh whatsapp dia taknak whatsapp.lain satu aneelrora00@gmail.com katanya Hello,i really want to buy your item on mudah.my.where can will meet for quick trade?pls email aneelarora00@gemail.com +60102883025/+601152379608/+124250926492 Be Alert?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sya terima sms macam ni juga

      RM0.00 salam,i really want to buy your item on mudah.,if yes you still have it? pls reply direct to my email at aneelarora00 at gmail dot com

      BE ALERT!!!

      Delete
  7. hoho sameeee... cm x de mdal lain je depa ni

    ReplyDelete
  8. Saya pun.. binaishat email tu siap no msia 011

    ReplyDelete
  9. Baru dpt sms jugak smlm dari +60 10 288 3162 suh reply ke binaishat@gmail.com, sibbaik google dulu.

    ReplyDelete
  10. Ye laa..saya pun sama baru je dia email smalam nak beli had bag yg saya nak jual di mudah.com...ee x selamat betul la skrng..

    ReplyDelete
  11. Nasib baik google dulu email ni. I baru dpt sms suruh email details bag ke binaishat@gmail.com.

    Thanks tuan tanah

    ReplyDelete
  12. pun baru dapar emel smalam dari binaishat@gmail.com.. dan la jugak layan 2,3 emel.. last2 dibodohnya aku bile tanya nama bank yang die nk transfer.. nampak sgt meroyan nak menipu.

    ReplyDelete
  13. sama la dpt sms yg sama dr binaishat@gmail.com.3x sms, 3 nombor yg different. so sy trus google and jumpe page ni.

    ReplyDelete
  14. samaaaa~~~baru kena semalam lagi.mula2 dia sms suro reply kat email
    binaishat@gmail.com tu..sebelum ni dah pernah kena jugak ayat sebikik! (betul dorang xde modal).so,ada la email bank transfer yg kononnya float tu.
    pastu aku forward terus email tu kat dia cakap,lps ni nak guna template ni ke untuk payment?
    well done bagai.diam seribu bahasa x reply dah lepas tu.geram rasa.hahahaa

    ni nom malaysia yg dia guna: +60125690358

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang masa pertama kali kena:
      +2348107426523

      Delete
    2. saya pun baru jer dapat msg dari no nie di fon number wife sy, tapi kes saya lain pulak dia msg (!!NAK LARI MANA DGN HTG XBAYAR? DUNIA BOLEH SELAMAT AKHIRAT KENA LAKNAT!PIKIR2KANLAH) siap sebut nama penuh dan bin sekali , bila call atau pun msg mengunakan fon sy tk ada plk org yang angkat fon mahu pun reply msg sy .. pelik sangat2 sedangkan tkde org atau kwn2 pn yg igt nama penuh sy selama nie.. Sy rasa sebelum nie sy pernah cari kerja di laman MUDAH.Com mengunakan fon dan number wife sy.. mngkinkan no +60125690358 yg msg wife sy nie scammer jgk..

      Delete
  15. Rase nak sepak.kalau jumpa negro

    ReplyDelete
  16. Rase nak sepak.kalau jumpa negro

    ReplyDelete
  17. Saya pun kena hari ini lepas semalam saya post satu barang dekat mudah.
    Dia suruh saya email ke binaishat@gmail.com.
    Saya dah rasa pelik sebab selalunya orang lebih prefer guna whatsapp atau sms berbanding dengan phone.
    Oleh sebab sudah banyak kali kena phone number dari luar negara, saya semuanya tidak reply whatsapp mereka. Cuma kali ini guna nombor malaysia 0102883050. So i email bagi dia. Same taktik, cakap dia dekat luar negara, mahu send kepada ahli keluarga dekat sarawak (pandai dia tahu saya dekat sarawak).

    ReplyDelete
    Replies
    1. same!!exactly same taktik!email binaishat@gmail.com.!

      Delete
  18. Sy pun dah terkena siap cakap kalau x bg balik duit dia rm500 repot fbi:( sedangkn harga item yg di jual rm50 inc pos tp sbb Ada masalah dgn pihak bank international kononnya saya kne transfer back rm500 :(x berbaloi dgn item rm50 macam kita plak yg membeli dgn dia :(

    ReplyDelete
  19. Sy pun dah terkena siap cakap kalau x bg balik duit dia rm500 repot fbi:( sedangkn harga item yg di jual rm50 inc pos tp sbb Ada masalah dgn pihak bank international kononnya saya kne transfer back rm500 :(x berbaloi dgn item rm50 macam kita plak yg membeli dgn dia :(

    ReplyDelete
  20. hampir terkena.. modus operandi yg sama. binaishat@gmail.com.. mula2 sms kita suruh email, then cakap nak pos ke sarawak. bg details bank kita, tiba-tiba bank smile email kte.. 1 email bank smile bg rm100.00.. 1 email lg rm90.00.. sedangkan total jual kasut rm90.00 je.. kat situ dah was-was.. trus search email die kt google.. jmpe blog ni.. tq tuan tanah...

    ReplyDelete
  21. Salam. Hampr terkena selepas saya up nak jual preloved Coach semalam melalui Mudah. Minta saya berikan nmbr account bank. dan hari ni minta saya check spam sbb katanya ada emel dr Scotiabank sbb account overcharge so minta saya refund yg terlebih tu. Ni asyik WA minta saya refund secepat mungkin. Alhamdulillah jumpa post ni..for sure saya akan block nmbr tu dan delete my ads kat Mudah. Lebih rela beg tak terjual.

    Terima kasih tuan tanah

    ReplyDelete
  22. nasib baik google. active sgt nie

    ReplyDelete
  23. binaishat@gmail.com ni tengah whatsapp dengan saya lagi ni tapi guna no. +234 816 869 7682..dia mintak saya tolong transfer duit pada akaun RHB hassanudin.. siap bagi upah RM30 - RM50 lagi..sekarang ni saya tak tahu nak buat apa..Dalam akaun saya sekarang ada duit orang yang tak tahu dari mana..suruh transfer ke RHB jugak..boleh siapa2 bagi cadangan tak pasal orang ni.

    ReplyDelete
  24. Aku rasa sapa ada kawan di SKMM da boleh buat report tentang awang hitam ni.bukti dalam ni da ada banyak..den pon baru tokono dengan negro ni..disuruhnya email kat binaishat@gmail.com..hanat punya negro!!

    ReplyDelete
  25. Aku rasa sapa ada kawan di SKMM da boleh buat report tentang awang hitam ni.bukti dalam ni da ada banyak..den pon baru tokono dengan negro ni..disuruhnya email kat binaishat@gmail.com..hanat punya negro!!

    ReplyDelete
  26. Update : 9/5/17.. binaishat@gmail.com ni bodoh. Kite tau la dy scammer. Bila kite gelak kan dy. Dy marah kite baleq. Dy kate kite pulak scammer. Bodoh ap.. xtau ke email dy dah tsenarai dalam scammer. Bodoh btol. Bingai. Geram je aq.

    ReplyDelete
  27. I baru je kene smalam, email - binaishat@gmail.com dan wechat - aishatbinti1982.
    66600 masej I cakap email atau wechat orang ni yg nak beli beg saye. Pastu I email je die, die cakap nak beli dua buah beg MK & Fossil I kat mudah, cakap nak beli tuk cousin dekat terengganu, pastu suruh I bagi bank in detail dan nombor hangpon.
    Slepas I siap bagi semua, satu email dari SMILE BANK pop kat SPAM massage I, kat masa tu I dah sedar dah Si bodoh ni scammer, I baca email tu sebab xde link so xbahaya sangat lagilah.
    Mula2 dia okay je cakap "Hello, My bank have already updated me that they have sent you my payment confirmation email i hope you received my bank notification email hope you understand the procedure hope to hear from you ASAP", bank in lagi extra bagi I.(Chinese people likes to say, this world have no free breakfast, you will pay what you get. SO THIS IS TOTALLY A SCAMMER, NO ONE WILL PAY EXTRA FOR WHAT YOU BUY ONLINE, SUMORE PURCHASE WITH A STRANGER YOU DONT EVEN KNOW.)
    ok, I xkisah apape just minta name dan alamat die, die dah geram agaknye, tanye I "My bank had send you the confirmation did you receive it or not? read it understand it & follow the procedure"(ok masa saye banyak.. wait & see ape lagi die nak main)
    I replied "Yes I did, they ask me to send them tracking number, if you dont send me your detail, how am I going to fill in?! how am I going send them tracking number?!"
    Ni detail yg I dapat dari die:

    Name:Noor Rabiatul Adawiyah
    No. 238 Kampung Masjid Jalan Datuk Hajibah
    Abol Lorong 14 Kuching,
    Zip code: 93400
    Sarawak
    60149956909
    i hope you can use Express Poslaju tracking start with (EH)that will deliver the next day

    Pastu I britau die, I akan email bank itu dan confirm dengan bank baru I post(ok I wont do that cause I know is a scammer)
    Naiklah kepala die.. HAHAHA marah I "Once you make the shipment you send the receipt to smile bank but you said you understand the procedure so what your problem??"

    Padan muka die, whole day wasting time replying my email. xpi syoklah marah balik die kat email. Harap2 die kene sepak kepala otak die orang tu tipu duit orang. susah2 kami cari die pulah datang tipu orang pulak! lain kali kalau adelagi mangsa, harap mereka tu Google dulu.

    ReplyDelete
  28. nak tanya berkenaan scam ni..saya ada iklan kereta kat mudah.my..buyer dari amerika nak beli utk family di johor..pastu dia guna barclay bank wire transfer..utk dapat duit saya kena bayar aktifkan akaun RM800.pastu tax RM3000 pastu transport 2500..saya masih baru dalam mudah.my,,,saya dah terkena cuma yang transport tu saya tak buat payment..so sekarang scamer ni bgtau dia dah report kat FBI mengatakan saya melarikan wang dan kereta yang dia beli..FBI ada emel n call melalui wasap tapi saya tak layan..Mohon Pendapat tuan mengenai FBI ni..takut jgk saya..

    FBI FEDERAL INVESTIGATION
    5:27 PM (14 hours ago)

    to me
    Case file _ file324ssD100

    Case reported by _ MR LEONARD SMITH

    Case started _ on the 30th of may 2017

    Case office _ FBI Headquarters

    Leaflet
    Visiting FBI Headquarters/Tours
    Our Headquarters is located between 9th and 10th Streets in northwest Washington, D.C. The closest Metro subway stops are Federal Triangle on the Orange/Blue lines, Gallery Place/Chinatown and Metro Center on the Red line, and Archives/Navy Memorial on the Yellow and Green lines.

    We are advising you to settle issue now amicably with your client MR LEONARD SMITH that made a report on you activating is money behind him without handling his vehicle to him.

    If we didnt receive any reply from you settling the issue you have with mr LEONARD SMITH as soon as possible latest before Wednesday we will move down to your address already provided to us by MR LEONARD SMITH and your account will be frieze immediately and we track you down and you might not be capable to handle this matter anymore cos you will face the panel and go to jail if find guilty.

    ReplyDelete